uz-logo-pion-2.png

O programie

Erasmus+ to program Unii Europejskiej wspierający wymianę edukacyjną

W ramach programu możesz uczyć się za granicą, wziąć udział w zagranicznej mobilności zawodowej lub realizować międzynarodowe projekty edukacyjne.

Erasmus+ – program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu – to kontynuacja europejskich programów edukacyjnych realizowanych od 1998 r. Jego celem jest wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Do udziału w programie są zatem uprawnione także instytucje i organizacje publiczne i prywatne wspierające edukację formalną oraz uczenie się pozaformalne i nieformalne osób w każdym wieku. Europejski budżet programu na lata 2021–2027 wynosi 26,2 miliarda euro. Wraz z nową perspektywą finansową poszerzono założenia Erasmusa+, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i inkluzywny, a także bardziej cyfrowy. Będzie miał też kluczowe znaczenie dla planowanego do 2025 r. utworzenia Europejskiego Obszaru Edukacji, dzięki któremu Unia Europejska zamierza m.in. zapewnić wszystkim młodym ludziom dostęp do edukacji i szkoleń jak najwyższej jakości, umożliwić osobom uczącym się łatwe przemieszczanie się między systemami edukacji w różnych krajach, a także dać im możliwość znalezienia pracy w całej Europie.

Narodową Agencją Programu Erasmus+ i jego realizatorem w Polsce jest Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Erasmus+ Szkolnictwo wyższe dla kogo?

W sektorze Szkolnictwo wyższe mogą uczestniczyć szkoły wyższe, ich studenci i pracownicy, a w niektórych działaniach – również inne organizacje współpracujące z uczelniami. Uczelnie mogą prowadzić wymianę studentów i pracowników oraz koordynować międzynarodowe projekty lub brać w nich udział jako partnerzy. Warunkiem udziału uczelni w programie jest posiadanie Karty Erasmusa dla szkolnictwa wyższego.
Dzięki programowi studenci mają możliwość wyjazdów za granicę na część studiów i na praktyki. Nauczyciele akademiccy mogą prowadzić zajęcia dydaktyczne dla studentów w zagranicznych uczelniach. Pracownicy z różnych jednostek uczelni mogą korzystać z wyjazdów szkoleniowych. Ponadto studenci i pracownicy uczelni mają możliwość uczestniczyć w projektach międzynarodowych, w które zaangażowana jest ich jednostka.

Wyjazdy edukacyjne studentów
i pracowników uczelni

Akcja ta wspiera fizyczną i mieszaną mobilność studentów szkół wyższych na wszystkich kierunkach i cyklach studiów (studia pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia oraz jednolite studia magisterskie). Studenci mogą odbyć okres studiów za granicą w partnerskiej uczelni lub odbyć staż/praktykę w przedsiębiorstwie, instytucie badawczym, laboratorium, organizacji lub innej instytucji oferującej staż/praktykę. Studenci mogą łączyć okres studiów za granicą z praktyką/stażem.

Pracownicy dydaktyczni i administracyjni uczelni mogą uczestniczyć w działaniach prowadzonych za granicą, związanych z ich rozwojem zawodowym. Mogą to być wyjazdy w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych ze studentami uczelni zagranicznej  lub wyjazdy w celu udziału w szkoleniu. Celem szkolenia musi być poprawa kompetencji pracownika właściwych dla jego zakresu obowiązków w uczelni wysyłającej. Uczelnie polskie mogą zapraszać specjalistów  z przedsiębiorstw, którzy będą prowadzić zajęcia z ich studentami.

Wspierane są też intensywne programy prowadzone w tzw. formule mieszanej (łączącej część wirtualną z mobilnością fizyczną), które umożliwiają uczelniom oferowanie ich studentom interaktywnych zajęć realizowanych w międzynarodowej grupie.

Kraje uczestniczące w Programie:

– Kraje uczestniczące w programie (programme countries): 28 państw członkowskich UE, Islandia, Liechtenstein, Norwegia, Szwajcaria, Serbia, Turcja oraz Republika Macedonii Płn.

– Kraje partnerskie (partner countries)

– Kraje sąsiadujące z UE (podzielone na 4 regiony):  Partnerstwo Wschodnie, Basen Morza Śródziemnego, Bałkany Zachodnie, Rosja

– Pozostałe kraje – udział uzależniony od akcji i obszaru (sektora)

PRZEWODNIK PO PROGRAMIE 2024

Akcje w obszarze szkolnictwa wyższego

Akcja 1: Mobilność edukacyjna

Wyjazdy studentów:

  • w celu zrealizowania części studiów w zagranicznej uczelni
  • w celu odbycia praktyki w zagranicznym przedsiębiorstwie (w tym wyjazdy absolwentów na praktyki w ciągu 1 roku po ukończeniu studiów)
  • udział studentów w Blended Intensive Programme (BIP)

Rekrutacja kandydatów odbywa się w uczelni macierzystej.

Wyjazdy pracowników uczelni

  • w celu prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów zagranicznej uczelni
  • w celach szkoleniowych

Wspólne studia magisterskie (Joint Master Degrees)

Udział studentów w innowacyjnych programach wspólnych studiów drugiego stopnia z możliwością uzyskania stypendium na pokrycie kosztów kształcenia i utrzymania podczas pobytu w innym kraju europejskim.

Gwarancja spłaty pożyczek zaciągniętych w celu podjęcia studiów drugiego stopnia (magisterskich) w innym kraju europejskim (Degree mobility):

System gwarancji spłaty pożyczek dla studentów podejmujących studia magisterskie za granicą. W krajach uczestniczących w programie Erasmus+ studenci będą mogli ubiegać się w wybranych bankach o pożyczkę na wyjazd za granicę na studia magisterskie.

Akcja 2:  Współpraca na rzecz innowacji i dobrych praktyk

Partnerstwa strategiczne:

  • działania wzmacniające współpracę organizacji uczestniczących w obszarze wymiany dobrych praktyk
  • działania pozwalające na rozwój, testowanie i wdrożenie innowacyjnych praktyk
  • działania ułatwiające uznawanie wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w drodze uczenia się formalnego, pozaformalnego i nieformalnego
  • współpraca władz regionalnych na rzecz promowania rozwoju edukacji
  • inicjatywy międzynarodowe na rzecz aktywnego obywatelstwa i przedsiębiorczości, w tym przedsiębiorczości społecznej
  • organizowanie działań edukacyjnych – możliwości odbywania i prowadzenia zajęć oraz mobilności edukacyjnych – jeśli stanowią wartość dodaną w osiągnięciu celów projektu

Sojusze na rzecz wiedzy

Projekty wspierające modernizację/ reformy szkolnictwa wyższego w krajach partnerskich

Przetwarzanie danych osobowych w Programie Erasmus+

Przetwarzanie danych osobowych przez organy Wspólnoty Europejskiej (instytucje i organy Unii) odbywa się na podstawie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Rozporządzenie).

Rozporządzenie stanowi szczególną regulację procesów operowania danymi osobowymi przez organy Unii, jeżeli cel przetwarzania danych osobowych został przez taki organ określony. Erasmus+ to Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu. Zatem podmiotem określającym cel Programu (a także cele przetwarzania danych osobowych, które pojawiają się w związku z realizacją Programu) jest Unia Europejska (dokładnie Komisja Europejska). Komisja Europejska pełni funkcję Administratora danych osobowych.

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji (Fundacja) jako Narodowa Agencja Programu w Polsce oraz Beneficjenci Programu (Beneficjenci), w tym Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze, przetwarzają dane osobowe, jednakże są w tej sytuacji podmiotami przetwarzającymi, ponieważ cel operowania danymi osobowymi został określony przez Unię Europejską, która prowadzi Program i jest jego autorem.

Dane osobowe zawarte we wniosku o dofinansowanie w ramach Programu, umowie finansowej  i innych dokumentach z nią powiązanych są przetwarzane przez Beneficjentów, w tym Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze, oraz Fundację w oparciu o postanowienia Rozporządzenia. Beneficjenci przetwarzają dane dotyczące procesu wnioskowania i finansowego zarządzania projektem z zastosowaniem systemów informatycznych Komisji Europejskiej na wszystkich etapach  projektu realizowanego w ramach Programu prowadzonego przez Komisję Europejską.

Fundacja oraz Beneficjenci pozyskują dane osobowe, realizując Program na podstawie art. 9 Rozporządzenia.

Klauzula informacyjna Erasmus+ odnosząca się do przetwarzania danych osobowych w programie – do wglądu i pobrania:   Klauzula informacyjna Erasmus+

Stosowanie Rozporządzenia 2016/679

Gdy Fundacja i Beneficjenci wykonują zadania wykraczające poza zakres Programu, wówczas mogą mieć status Administratora danych osobowych. W takim przypadku właściwą regulacją prawną jest Rozporządzenie w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).

Dane osobowe przetwarzane przez Fundację i Beneficjentów – w celach samodzielnie określonych,  poza zakresem celów Programu, powinny być przetwarzane z poszanowaniem przepisów RODO.

Polityka Europejska Uniwersytetu Zielonogórskiego

Erasmus Policy Statement

Strategia Uniwersytetu Zielonogórskiego na lata 2021-2030

ERASMUS CHARTER FOR HIGHER EDUCATION – KARTA UCZELNI ERASMUSA (ECHE)

Uniwersytet Zielonogórski
Erasmus code: PL ZIELONA01
OID: E10187090

W dniu 22 grudnia 2020 r. na mocy decyzji Komisji Europejskiej Uniwersytet Zielonogórski w Zielonej Górze po raz kolejny uzyskał Kartę Erasmusa dla szkolnictwa wyższego (Erasmus Charter for Higher Education – ECHE) w ramach tzw. uproszczonej procedury w konkursie wniosku ECHE 2020.

ECHE określa ogólne ramy jakości działań, jakie instytucja szkolnictwa wyższego może przeprowadzić w ramach programu Erasmus+ w perspektywie finansowej 2021-2027.

Posiadanie karty ECHE jest warunkiem, jaki muszą spełnić wszystkie instytucje szkolnictwa wyższego z państw biorących udział w programie, które pragną uczestniczyć w realizowanych w ramach programu projektach z zakresu:

1)      Mobilności edukacyjnej – Akcja 1

2)      Współpracy na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk (projekty współpracy) – Akcja 2

3)      Wsparcia dla rozwoju polityk i współpracy – Akcja 3

Nowe elementy w programie to m.in. podjęcie działań zapewniających wykorzystanie i promocję cyfrowych narzędzi do zarządzania mobilnością, szersze wykorzystanie mobilności mieszanej, promowanie przyjaznych dla środowiska praktyk we wszystkich działaniach związanych z programem oraz wykorzystywanie do promocji uczestnictwa w programie byłych uczestników, studentów i pracowników (lokalni ambasadorzy).

W ramach ECHE Uczelnia zobowiązuje się m.in. do zapewnienia pełnego i równego dostępu dla wszystkich uczestników, w tym pochodzących ze środowisk defaworyzowanych, posiadania procedury przyznawania punktów ECTS , wdrażania zapisów Europejskiej Karty Studenta (European Student Card Initiative), promowania mobilnej aplikacji Erasmus+ wśród studentów, wdrażania i promowania praktyk przyjaznych środowisku w ramach programu Erasmus+, promowania postaw obywatelskich wśród uczestników programu, pełnego respektowania zasad niedyskryminacji, pełnego zaliczenia wszystkich pozytywnie ocenionych przedmiotów, na które student uczęszczał podczas okresu studiów za granicą czy niepobierania od studentów przyjeżdżających jakichkolwiek opłat za naukę, opłat rejestracyjnych, opłat za egzaminy, korzystanie z laboratoriów lub bibliotek.

W ramach ECHE Uczelnia zobowiązuje się również do uznania działań dydaktycznych i szkoleniowych podjętych przez pracowników podczas okresu mobilności zgodnie z wcześniej zawartym porozumieniem.

ECHE 2021-2027 PL

ECHE 2021-2027 EN

 

Strategia włączania społecznego i różnorodności

Strategia ma pomóc Narodowym Agencjom w dotarciu do młodych ludzi o mniejszych szansach i wspieraniu ich w najlepszy możliwy sposób.


Wraz z nową perspektywą finansową 2021-2027 poszerzono założenia programów Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności, który w rezultacie stał się bardziej innowacyjny i cyfrowy, a także bardziej inkluzywny. Strategia włączania społecznego i różnorodności opiera się na doświadczeniach z różnych sektorów obu programów oraz ułatwia realizację projektów na rzecz włączenia społecznego i różnorodności. 

Jak piszą autorzy strategii, „Zasady równości i włączenia społecznego stanowią część podstawowych wartości Unii Europejskiej. Jednocześnie społeczeństwa są pod wieloma względami w coraz większym stopniu zróżnicowane. Istnieje w związku z tym większa potrzeba, aby nauczyć się, jak radzić sobie z różnorodnością i tworzyć w Europie integracyjne i spójne społeczeństwa”. implementation-inclusion-diversity_apr21_pl

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18