uz-logo-pion-2.png

Aktualności

Blended Intensive Program in IoT

01.07.2025

Blended Intensive Program in IoT

Uniwersytet Zielonogórski, reprezentowany przez grupę pięciu studentów oraz nauczyciela akademickiego, uczestniczył w programie Erasmus+ „Blended Intensive Programme (BIP) in IoT”. Program ten jest realizowany we współpracy z Universidad de Jaen – UJAEN (Hiszpania), Technische Hochschule Mittelhessen – THM (Niemcy), Instituto Politecnico da Braganca – IPB (Portugalia) oraz Uniwersytetem Zielonogórskim – UZ. Zaproszenie do udziału zostało wystosowane przez THM w ramach sieci „Cooperation of Universities in Central and Eastern Europe” (CUCEE).

Głównym celem projektu realizowanego w ramach BIP było pogłębienie wiedzy w obszarze Internetu Rzeczy (IoT). Program, obejmujący łącznie 6 punktów ECTS, składał się z dwóch faz:

  • Faza zdalna: Wykłady i laboratoria odbyły się w okresie od 19 marca do 14 maja 2025 roku.
  • Faza stacjonarna: Zatytułowana „BIP IoT @ THM”, odbyła się od 9 do 13 czerwca 2025 roku w THM w Niemczech.

Program szkoleń z zakresu IoT obejmował wykłady i laboratoria online, a także laboratoria i zadania projektowe realizowane stacjonarnie. Wykłady online skupiały się na: wprowadzeniu do IoT, urządzeniach i protokołach IoT (w tym MQTT), LoRaWAN i platformach chmurowych (Docker) oraz zastosowaniu sztucznej inteligencji w analizie danych IoT. Praktyczne laboratoria online obejmowały: Thingspeak (konfiguracja i wizualizacja danych), Node-Red i Grafana (monitorowanie inteligentnego domu), wdrażanie platformy chmurowej THM (Docker Desktop, MQTT, wizualizacja danych z czujników) oraz MATLAB i sztuczną inteligencję (preprocessing, inżynieria cech, modelowanie ML). Laboratoria stacjonarne obejmowały: implementację kodu na ESP32 do wysyłania danych przez LoRa i ich wizualizację, a także programowanie Waspmote do wysyłania danych do Thingspeak. Uczestnicy realizowali projekty takie jak: Smart E-Paper Door Display, rozpoznawanie i klasyfikacja obrazu z przetwarzaniem mowy w MATLAB, Smart Supermarket Price Tags (monitorowanie produktów i rekomendacje cen) oraz system monitorowania środowiska z kontrolą oświetlenia ulicznego.

Dodatkowe Aktywności

Poza intensywnym programem akademickim, uczestnicy mieli możliwość udziału w wydarzeniach o charakterze kulturalnym i edukacyjnym, które wzbogaciły ich doświadczenie:

  • Wycieczka do Frankfurtu nad Menem: Uczestnicy zapoznali się z historią i kluczowymi atrakcjami miasta.

  • Wizyta w firmie Pfeiffer VACUUM: Zorganizowano wycieczkę do przedsiębiorstwa specjalizującego się w technologii próżniowej, gdzie studenci mogli zapoznać się z procesami produkcyjnymi i rozwiązaniami oferowanymi przez firmę (pompy, systemy, komponenty i usługi).

  • Zwiedzanie Wetzlar: Odwiedzono miasto Wetzlar, znane jako miejsce akcji powieści „Cierpienia młodego Wertera” Johanna Wolfganga Goethego.

Głównymi organizatorami oraz osobami odpowiedzialnymi za merytoryczną stronę projektu byli Prof. Ulrich Birkel (THM) i Mark Weber, M.Sc. (THM). W prace merytoryczne zaangażowani byli również: Prof. José Ángel Fernández Prieto (UJAEN), Prof. Paulo Leitão (IPB), Luis Piardi, M.Sc. (IPB) oraz Piotr Powroźnik, Ph.D. (UZ). Kolejna edycja planowana jest w Instituto Politecnico da Braganca (Portugalia).

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18